Kehadirannya tidak disedari......













Sunday, July 31, 2011

Ramadhan Nanti

Syaaban ingin pergi sayu menghiba diri,



Ramadhan ingin kembali riang bersua lagi,


Merangkak kita di lantai masa bersilang hari,


Merebak bulan di ufuk senja tahun berganti.
Telah terukir juga terzahir di bibir muara,



Akan kita insan yang sentiasa lupa dan lara,


Hidup bertunjangkan nafsu sesedap rasa,


Bermain dengan bara-bara yang penuh noda.
Dosa, bila diungkitkan tentang Neraka,



Lalu diselitkan tentang ajal yang menyusul tiba,


Insan baru padanya terkhabar dari lamunan,


Pantas dirinya menadah tangan mencari Tuhan.
Maka sedar tika alpa dosa inginkan pahala,


Alpa dalam bicara nafsu inginkan puasa.

Ramadhan Tiba Lagi!




 
 
 
 
Bulan Ramadhan adalah bulan yang terlalu banyak kelebihannya. Di dalamnya terdapatnya malam lailatul Qadar iaitu malam kemuliaan yang lebih baik dari 1000 bulan.

Rebutlah peluang keemasan di bulan Ramadhan

Pada bulan tersebut Allah membuka pintu syurga, menutup pintu neraka dan mengikat syaitan-syaitan untuk memberi peluang kepada manusia membersihkan diri mereka sebersih-bersihnya. Amal-amal ibadah dan kebajikan digandakan Allah di mana yang sunat diberi pahala wajib/fardhu dan yang fardhu menyamai 70 fardhu di bulan-bulan yang lain. Amat banyak kelebihan bulan Ramadhan yang kesemuanya insya Allah akan kita bentangkan satu persatu dalam risalah kecil ini.

Inilah masanya kita menanam azam untuk kita merebut segala kelebihan Ramadhan yang dijanjikan Allah. Jika Ramadhan tahun lalu kita lalai dan leka sehingga tanpa disedari Ramadhan telahpun berlalu dan kita ketinggalan merebut kelebihannya, maka pada tahun ini kita diberi peluang sekali lagi oleh Allah. Maka janganlah sia-siakan peluang kali ini kerana entah-entah inilah Ramadhan terakhir buat kita. Mati datang tidak menentu. Oleh itu, hendaklah kita sentiasa bersedia. Rebutlah peluang semasa hayat masih ada ini supaya di akhirat kita tidak menyesal dengan sesalan yang tiada gunanya lagi.

Amalan yang paling utama di bulan Ramadhan ialah puasa. Puasa difardhukan pada siang hari sepanjang bulan Ramadhan. Untuk mencapai puasa yang sempurna kita hendaklah memiliki ilmu tentang bagaimana melaksanakan puasa yang sebenarnya sebagaimana yang dituntut oleh Syara'. Oleh itu, ada baiknya sebelum menjelang Ramadhan kita mengulangkaji ilmu-ilmu tentang puasa merangkumi;

1. Rukun-rukun puasa serta sunat-sunatnya
2. Perkara-perkara yang membatalkan puasa
3. Perkara-perkara yang boleh mengurangkan pahala puasa
4. Dan segala yang berkaitan dengan ibadah puasa

Selain itu, kita juga perlu mempelajari puasa dari sudut batin atau rohaninya supaya puasa kita akan mendatangkan lebih kesan kepada jiwa dan roh kita. Imam al-Ghazali membahagikan darjat puasa manusia kepada tiga bahagian;

1. Puasa umum : iaitu berpuasa dengan menahan perut dan faraj (kemaluan) dari menikmati keinginannya (makan, minum dan sebagainya).

2. Puasa khusus : iaitu berpuasa yang disertakan dengan menjaga pendengaran, penglihatan, lidah, tangan, kaki dan seluruh anggota dari melakukan yang haram atau dosa.

3. Puasa khususul khusus (paling khusus) : iaitu berpuasa dengan menyertakan semua yang tersebut di atas dan menambah lagi dengan berpuasa hati dari segala cita-cita yang kotor dan pemikiran-pemikiran keduniaan dan memesongkan perhatian dari selain Allah sama sekali.

Jadi puasa yang sebenar bukanlah hanya puasa zahir sahaja (iaitu dengan menegah diri dari makan, minum, bersetubuh dan sebagainya) tetapi juga berpuasa batin iaitu dengan menegah diri dari maksiat dan dosa. Seorang yang berpuasa di samping menjaga diri dari makan, minum dan sebagainya, ia juga mesti menjaga anggota-anggotanya dari dosa dan maksiat. Jika tidak ia tidak akan mencapai kesempurnaan puasa sebagaimana yang dikehendaki Allah.

إِذَا كَانَ أَوَّلُ لَيلَةٍ من شَهرِ رَمضَانَ صُفَّدتِ الشَّياطينِ ومَردَةُ الجنِّ وغُلِّقتْ أَبوابُ النِيرانِ فلَمْ يُفتَحْ منها بابٌ وفُتِّحتْ أَبوابُ الجنَّةِ فلَمْ يُغلَقْ منها بابٌ ويُنَادِي مُنَادٍ يا بَاغِيَ الخيرِ أَقبِلْ ويا بَاغِيَ الشَّرِّ أَقصِرْ. ولله عُتَقَاءٌ من النَّارِ وذَلكَ كُلَّ لَيلَةِ
"Apabila tiba malam pertama Ramadhan akan diikat/dirantai segala syaitan dan jin-jin yang sesat, ditutup segala pintu neraka hingga tidak ada satu pintu pun yang dibuka, dibuka segala pintu syurga hingga tidak ada satu pintupun yang ditutup. Seorang penyeru (yakni Malaikat) akan berseru; "Wahai orang yang mengejar kebaikan! Tampillah kamu. Wahai orang yang ingin melakukan kejahatan! Undurlah kamu (yakni berhentilah dari melakukan kejahatan)". Akan terdapat orang-orang yang bakal dibebaskan Allah dari api neraka. Hal demikian itu berlaku pada setiap malam (di sepanjang Ramadhan)"


(Hadis Riwayat Imam at-Tirmizi, Baihaqi dan Ibnu Hibban dari Abu Hurairah r.a)

♫ AR-RUHUL JADID™ ♫: MENDAKAP TANGAN SEMASA SOLAT

♫ AR-RUHUL JADID™ ♫: MENDAKAP TANGAN SEMASA SOLAT: "...IN THE NAME OF ALLAH, MOST GRACIOUS, MOST MERCIFUL... ASSALAMUALAIKUM W.B.T.. Umum mengetahui, ..."

Saturday, July 23, 2011

Sakitnya Mati


Allah merahsiakan saat kematian kita adalah untuk melihat sejauh mana kita melaksanakan amalan yang telah ditetapkan kepada kita dan sedalam mana pula kita meninggalkan larangannya.

Manusia yang hatinya sentiasa ingatkan mati, akan melaksanakan tugas yang telah diamanahkan kepadanya dengan lebih jujur, bersungguh-sungguh dan ikhlas untuk mendapat keredhaan Allah s.w.t. Manusia begini sentiasa merasai setiap tingkah lakunya diperhatikan oleh Allah s.w.t. . Dan ia juga mengetahui setiap tanggungjawab dan amanah yang dipikul akan ditanya satu persatu oleh Allah swt di akhirat kelak.

Kesakitan bila nyawa dicabut oleh malaikatulmaut tidak dapat dibayangkan sama sekali. Walau bagaimanapun Nabi bersabda, maksudnya :

“ Bahawa Rasulullah saw mengingatkan tentang mati dan keseksaannya, maka sabda Baginda: Iaitulah sakitnya tiga ratus kali tetakan pedang.”

Bayangkanlah jika kita ditetak atau dipukul dengan kayu, dapat digambarkan kesakitannya. Inikan pula ditetak dengan tiga ratus tetakan. Bayangkanlah sendiri. Cuba kita tanggalkan pula kuku daripada isinya, pastinya sakit tidak tertahan. Daging disiat-siat dan dilapah hidup-hidup, dahaga yang amat sangat sehingga air lautan di dunia ini tidak mampu menghilangkan dahaganya. Semuanya ini cuma secebis dari perbandingan kesakitan maut, malah beribu-ribu kali lebih sakitnya daripada itu. Oleh itu, untuk meringankan keseksaan roh ketika dicabut oleh malaikat maut, maka digariskan beberapa amalan tertentu yang perlu diamalkan.

Antaranya :-

Sebelum tidur :

1) Bacalah Surah Al-Ikhlas tiga kali
2) Selawat ke atas Nabi s.a.w.
3) Membaca Tasbih

Amalan Harian :

1) Sentiasa membaca Al-Quran
2) Memelihara solat terutama solat fardhu
3) Menghormati waktu azan
4) Membaca tasbih
5) Membanyakkan sedekah
6) Sentiasa berzikir menyebut Allah

Amalan yang perlu dijauhi :

1) Dusta
2) Khianat
3) Mengadu domba
4) Buang air kecil berdiri -

Sabda Rasullulah saw yang bermaksud :-

“Bersuci kamu sekalian dari buang air kecil kerana sesungguhnya kebanyakan seksa kubur itu dari sebab buang air kecil.”

Pada suatu hari malaikatulmaut datang untuk bertemu dengan Nabi Idris a.s. lalu Nabi Idris a.s. mengetahui kesakitan sakaratulmaut agar taqwanya lebih mendalam dan teguh lagi. Maka Allah s.a.w. memberikan wahyu kepada malakaitulmaut supaya mencabut nyawa Nabi Idris dan meninggalkan ketika itu juga. Malaikatulmaut menangis dan memohon kepada Allah s.a.w. supaya Dia (Allah s.a.w. ) menghidupkan kembali Nabi Idris lalu dimakbulkan Allah. Setelah didapati Nabi Idris a.s. sudah hidup kembali, malaikutul maut bertanya :-

“Ya saudaraku bagaimana rasanya kesakitan maut?”

Jawab Nabi Idris a.s. :-

“Sesungguhnya ibarat terkelupasnya kulit dalam keadaan hidup-hidup, maka rasa sakit menghadapi maut itu lebih dari 1000 kali sakitnya. “

Kata malakatulmaut : -

“Secara berhati-hati dan tidak kasar yang telah saya lakukan khusus mencabut nyawa engkau itu, belumlah pernah aku lakukan terhadap seseorang pun.”

Diriwayatkan lagi bahawa Nabi Isa a.s. telah menghidupkan beberapa orang yang telah mati dengan keizinan Allah s.w.t.

Maka sebahagian orang kafir berkata :

“Sesungguhnya engkau telah menghidupkan orang-orang yang telah mati yang masih baru, yang mungkin mereka itu belum benar-benar mati. Maka hidupkan untuk kami orang yang telah mati seperti zaman awal dulu.”

Kata Nabi Isa a.s. : -

“Cubalah kamu pilihkan...”

Mereka berkata :-

“Hidupkanlah untuk kami anak Nabi Nuh a.s. (Saam bin Nuh).”

Maka Nabi Isa a.s. pergi ke kuburnya, lalu mengerjakan solat dua rakaat dan berdoa kepada Allah s.w.t. Dan Sam bin Nuh dihidupkan kembali, tetapi rambut dan janggutnya sudah beruban. Nabi Isa a.s. hairan kenapa jadi begitu.

Berkata Sam bin Nuh:

“Saya telah mendengar panggilanmu dan saya mengira hari kiamat telah tiba, maka rambut dan janggut saya berubah menjadi putih seperti ini dari sebab takutnya hari kiamat.

Berkata Nabi Isa a.s. :- “Sudah berapa tahun kau meninggal dunia?”

Kata Sam : - “Semenjak 4000 tahun lalu maka belumlah hilang sakit dari sakaratul maut.”

Thursday, July 21, 2011

Taubat sekali, esok buat dosa lagi


"Assalamualaikum..

Maaf, saya ingin bertanya tentang dosa ber'couple' pada anta. Kawan baik saya kini berada di alam percintaan. Dia selalu melakukan perbuatan yang tidak elok dengan kekasihnya contohnya berpeluk dan banyaklah lagi perbuatan-perbuatan lain yang boleh dikategorikan sebagai maksiat. Walaubagaimanapun, dia memberitahu saya bahawa dia tidak pernah meninggalkan solat dan sentiasa bertaubat kerana dia sedar akan kesalahan-kesalahan yang dilakukannya. Saya keliru, adakah taubatnya tetap diterima Allah kerana sejurus selepas dia bertaubat dia akan melakukan maksiat semula, kemudian dia bertaubat lagi dan berterusan melakukan dosa yang sama?"

Saya diajukan soalan tersebut oleh seorang sahabat yang benar-benar mengambil berat kepada rakannya. Alhamdulillah, sahabat saya ini inginkan kepastian kerana dia sayang akan rakan karibnya. Sudah pasti dia tidak mahu rakan karibnya terus bergelumang dengan dosa.
Saya terpanggil untuk menjawab permasalahan ini. Berhenti daripada perbuatan dosa bukan semudah mencuci debu di jendela. Lebih-lebih lagi dosa yang sudah sebati dalam kehidupan kita. Dosa yang apabila dibuat, langsung tidak rasa gentar kepada Allah. Dosa yang direlakan atas bisikan syaitan yang mengatakan tidak mengapa, Allah Maha Pengampun.

Itulah dosa yang telah sebati dengan kehidupan. Belum lagi dosa-dosa lain yang kita lakukan tanpa sedar, dan dosa-dosa yang tidak ternampak dari pandangan mata kita  Alangkah banyaknya dosa kita pada Allah. Iblis yang baru sekali ingkar kepada Allah pun telah Allah campakkan ke bumi dan telah Allah janjikan Api neraka untuknya selamanya. Apatah lagi kita manusia yang berkali-kali mengulangi dosa. Astaghfirullahalazim..

Setujukah kalian sekiranya saya ibaratkan hidup ini sebagai sebuah gelas kosong? Gelas yang lutsinar, kosong tidak berisi dan setiap pandangan manusia bisa tembus melalui kaca gelas tersebut. Itulah kita ketika dilahirkan. Suci daripada segala kotoran dan kejahatan. Matlamat kita jelas untuk menjadi hamba kepada Allah yang esa. Kita tidak dicemari titis-titis hitam kehidupan. Maka kita lahir dalam keadaan yang sangat mulia disisi Allah.

Berbalik pada realiti, cuba anda perhatikan gelas yang kosong itu. Dan bayangkan itu waktu kehidupan seharian kita. Kita mempunyai 24 jam sehari bukan? Dan dalam 24 jam inilah, kebaikan dan keburukan akan berlumba-lumba untuk mengisi ruang gelas yang kosong tadi. Bermula dengan kebaikan yang dikurniakan dalam diri, menjadi tanggungjawab kita untuk menentukan samada gelas itu akan terus suci atau dicemari.

Sekarang cuba pula anda tuangkan air kosong atau air zamzam atau air mineral kedalam gelas tersebut? Warnanya masih lagi jernih! Suci dan masih lagi dapat ditembusi oleh pandangan mata. Inilah yang diibaratkan sebagai jiwa dan kehidupan yang dipenuhi amal kebaikan. Insya-Allah hati kita masih lagi jernih dengan iman tetapi tiada manusia yang tidak melakukan kesilapan selain Nabi Muhammad S.A.W. Sekarang, cuba anda tenung air tersebut dengan lebih dekat lagi. Anda akan terlihat debu-debu halus berenang di dalam air yang suci itu. Itulah dosa orang yang beriman. Halus, sangat sedikit sehigga dilihat dengan dekat pun belum tentu akan terperasan akan kehadirannya. Dari pandangan mata kasar, dia tetap suci dan jernih..penuh dengan kebaikan yang dilakukan.

Cuba ambil sebuah gelas kosong lagi. Asalnya dia juga sama, suci, lutsinar pada pandangan mata. Tuangkan air kopi atau coke didalamnya perlahan-lahan. Sedikit sebanyak kesucian tadi hilang bukan? Anda akan dapat melihat sebuah gelas yang dipenuhi titis-titis hitam pekat yang menghalang pandangan mata anda untuk menembusi gelas tersebut. Inilah, yang diibaratkan sebagai kehidupan dan hati yang kotor. Hati yang penuh likat dengan dosa. Daripada keadaan suci bersih, kehidupan itu menjadi sedikit gelap dan kemudian lebih gelap dan berterusan gelap selamanya. Jika dicuci dengan air dan sabun barulah cawan itu akan kembali suci. Air dan sabun itulah yang diibaratkan sebagai taubat. 

Justeru, kita wajiblah memenuhkan ruang kehidupan kita dengan amal kebaikan. Bukan bertaubat berkali-kali dan kemudian melakukan kembali dosa tersebut. Perbuatan itu umpama mempermainkan Allah S.W.T. Mempermainkan sifat Allah yang Maha Pengampun. Akhirnya, bukan sahaja dosa melakukan maksiat tetapi dosa mempermainkan Allah juga kita perolehi. Bayangkan kemungkaran Allah S.W.T terhadap hamba-Nya yang tidak langsung takut dan cinta pada-Nya? .

Bertaubat dan berdoa sebenarnya hanya merupakan salah satu cabang usaha
Ada orang menyangka, untuk berhenti daripada melakukan dosa, dia hanya perlu sekadar berdoa dan melaksanakan solat taubat. Sesungguhnya dia silap!. Usah menoktahkan usaha hanya sekadar berdoa dan solat taubat. Anda perlu melakukan lebih daripada itu.
Kerana apa? Kerana syaitan tidak pernah sesaat pun berhenti daripada menyesatkan manusia. Dan ketahuilah, syaitan itu musuh kamu yang nyata!

Meskipun syaitan mengalir dalam pembuluh darah manusia, ingatlah, Allah itu lebih dekat daripada urat leher kita. Allah sentiasa ada bersama kita. Dia ada untuk melindungi hamba-hamba-Nya daripada godaan syaitan. Dan jika kena pada cara kita, Insya-Allah kita berjaya menangkis godaan-godaan syaitan tersebut.

Hamba Allah yang manakah yang akan bebas daripada godaan syaitan? Hanya hamba-hamba Allah yang ikhlas sahaja yang akan dilindungi daripada godaan syaitan. Maka, sama-samalah latih diri untuk ikhlas dalam melakukan sesuatu perkara yang baik. Semua perkara yang kita lakukan harus bermatlamatkan Allah. Demi mencapai Redha-Nya dan rahmat-Nya.

Akhirnya, selain doa dan solat taubat, isilah dan sibukkanlah kehidupan anda dengan sebanyak-banyaknya amalan kebaikan. Jauhkan diri anda daripada pintu-pintu dan amalan-amalan kejahatan yang berpotensi untuk membawa anda ke arah kejahatan yang lebih dasyat.

Wallahualam.

Tuesday, July 19, 2011

Bila Kacang Memilih Mulut Daripada Kulit

alt
Zaman sekarang ni, kebanyakan remaja yang punyai kekasih hati lebih berminat untuk mendengar kata-kata yang diucapkan oleh bibir kekasih hati mereka daripada mendengar nasihat yang diberikan oleh ibu bapa sendiri. Perkataan-perkataan seperti 'Mak ni berfikiran kuno', 'Saya tahulah apa yang saya buat!', 'Mak, ayah jangan masuk campur urusan saya!' dan banyak lagi perkataan-perkataan keras yang lain acapkali dilemparkan kepada ibu bapa apabila mereka tidak berpuas hati dengan teguran dan nasihat yang diberikan.

Usia kian meningkat. Daripada dahulunya merupakan seorang kanak-kanak kecil kini telah menjadi remaja yang menginjak dewasa. Kehidupan yang selama ni ditanggung oleh mak dan ayah semakin dilupai. Insan baru hadir dalam hidup. Insan yang bernama kekasih disayangi dan dicintai sepenuh hati. Time tu mulalah anak-anak remaja ini lupa diri. Mak ayah ditolak tepi. Cinta kepada kekasih hati tak berbelah bahagi.

Patutlah Islam mengharamkan budaya couple. Bukan sahaja akan mengundang maksiat tetapi turut menjadikan seorang anak menjadi derhaka. Mungkin anda akan berfikir, bukan semua yang bercouple itu menderhaka kepada ibu bapa. Ya,tidak semua tetapi segelintir. Namun, alangkah elok sekiranya kita menjauhkan diri daripada perkara-perkara yang tidak mustahil akan berlaku kemungkaran daripadanya.

Pada pandangan para pembaca semua. Siapa yang patut kita utamakan selepas Allah dan Rasul? Kekasih hati ataupun Mak dan ayah? Nah! Ikuti kisah berikut untuk tauladan bersama..

Situasi 1: Mak minta tolong vs Kekasih minta tolong.

Mak: Minah, tolong masakkan nasi goreng untuk mak boleh? Mak lapar nak. Teringin nak makan masakan kamu.
Minah: Laa...Minah penat ni!
Mak: Hmm. Alahai anak aku...

Mamat: Sayang, abang lapar lah. Tiba-tiba terasa nak rasa masakan sayang. Harini sayang masak untuk abang, boleh?
Minah: Boleh abang! Sekarang jugak ayang masakkan untuk abang. Tunggu ye!
Mamat: Sayang you sangat-sangat! (gaya miang)

Situasi 2: Pesan mak vs pesan kekasih

Mak: Minah, janganlah keluar malam-malam.Tak elok tau anak dara keluar malam. Apa kata orang-orang kampung nanti. Kalau jadi apa-apa kat kamu, siapa yang susah? Mak risau.
Minah: Ala mak ni membebel je. Orang bukan pergi mana pun. Nak pergi jumpa Mamat kejap je pun susah....hish!
Mak: Alahai anak aku...

Mamat: Sayang, abang hari ni ada kerja kat KL. Sayang duduk kat kampung tu janganlah keluar malam-malam pula. Waktu abang tak ada ni, jaga diri ye sayang....I love you!
Minah: Baiklah abang. I ikut cakap you. Abang pun jaga diri tau! Love you too. (gaya gedik)

Situasi 3: Pandangan mak vs pandangan kekasih

Mak: Minah! Kenapa pakai baju ketat-ketat ni? Malu mak tengok. Bahaya pakai macam ni! Nanti lelaki-lelaki gatal kacau...
Minah: Mak ni bising la! Orang tau lah apa yang orang buat. Mak, orang dah masak la dengan perangai lelaki kat luar sana..mak bukannye tahu apa-apa pun!
Mak: Alahai anak aku..

Mamat: Sayang, you pakai short dress ni cantik sangat tau. Tergoda I tengok you! Tapi, I harap you pakai macam ni bila depan I je boleh sayang? Jangan pakai depan lelaki-lelaki lain, I tak suka. Janji sayang?

Minah: Ops, you tergoda? Hehe. Abang jangan risaulah..sayang akan pakai seksi macam ni depan abang je. Sayang tak pakai seksi-seksi bila abang takde. 

Situasi 4: Mak suruh kahwin vs Kekasih ajak kahwin

Mak: Minah. Mak rasa kamu kahwin je la dengan si Mamat tu cepat-cepat. Muak dah mak tengok kau keluar dengan jantan tu tanpa ikatan, melayan telefon dari jantan yang bukan mahram. Mak tak berkenan dengan gaya kamu nak..

Minah: Mak ni kan..suka sangat tak puas hati dengan gaya hidup orang. Tau la mak jeles kan?!
Mak: Alahai anak aku.. Minah..Minah...(menggeleng kepala kesedihan)

Mamat: Sayang, abang tak sabar nak kahwin dengan sayang. Jom kita kahwin nak? (Ajak-ajak ayam)
Minah: Sayang pun tak sabar nak kahwin dengan abang! Kalau abang sudi, esok pun sayang sanggup kahwin dengan abang.

Situasi 5: Mak vs Kekasih??

Mak: Hari-hari mak tengok minah bersembang dan bermesej dengan Mamat. Cakap pula bukan main romantik. Minah, kita bercakap dengan lelaki bukan mahram dalam telefon macam tu tak elok Minah...

Minah: Mak, tolonglah faham. Jangan sibuk urusan orang boleh tak?? Orang cintakan Mamat. Tau la zaman mak dulu tak ada handphone!
Mak: Alahai anak mak......

Mamat: Betul la..abang mana ada perempuan lain. Sumpah abang tak tipu!
Minah: Abang tipu, i nampak you jalan dengan betina tu dekat pekan petang semalam! Penipu! (Menjerit-jerit dan menangis)

Mamat: Suke hati Minah la nak percaya ke tak, kalau tak percaya sangat kita putus je lah hubungan. Senang! Tak payah nak call-call dan mesej-mesej lagi dah!
Minah: Abang!!!!

*Ingatlah tidak ada keberkatan andai pesanan mak dan ayah tidak dituruti. Jika pesanan kekasih hati yang terlalu diikutkan sangat, inilah pengakhirannya!

Jadi, you all fikirlah sendiri . Ingatlah, redha Allah terletak pada redha kedua ibu bapa. Bukan pada kekasih hati you all!

Catatan Dr.MAZA


Kita hanyalah bilangan hari. Apabila sebahagian bilangan hari itu pergi, sebahagian diri kita juga pergi. Apabila kesemua telah habis pergi, maka berakhirlah riwayat ini.

NONEHidup hanyalah sebuah perjalanan, pasti ada tarikh perhentiannya. Tiada siapa dapat menghalang, walau sehebat mana pun dia merancang.

Dunia hanya ladang untuk menuai bekalan. Dataran menuju ke persada sebenar kehidupan. Dunia ini amat sementara; ada hari datang dan ada pula hari perginya.

Apabila saya menerima berita kematian YB Dr Lo'lo' Mohd Ghazali, perasaan saya menjadi sugul. Saya teringatkan sikap prihatin beliau kepada saya sepanjang saya mengenalinya.

Paling sayu, saya teringat permintaan beliau beberapa minggu lepas ketika saya menziarahi beliau dalam keadaan yang amat uzur. Beliau meminta saya menulis sebuah puisi untuknya. Ternyata saya tidak menunaikan harapan itu sehingga beliau meninggal. Padahal, saya telah sebut 'insyaAllah'.

Hari ini jenazah beliau dikebumikan, malang sekali lagi saya tidak dapat hadir kerana ada viva student di USM.

Namun doa saya untuknya sejak saya mendengar kematiannya. Saya juga harap tulisan ini dapat memberikan manfaat yang lebih dengan saya merayu kepada pembacanya agar berdoa kepada Allah untuk diberikan rahmat dalam keampunan kepada Lo'lo Ghazali, hamba Allah yang telah pulang ke kehidupan yang hakiki.

NONESaya ingin mencoret sedikit mengenai beliau dengan kadar sedikit yang saya kenal. Saya mulakan dengan apa yang Nabi SAW nasihati kita: “Sesiapa dalam kalangan kamu yang terpaksa memuji saudaranya, maka hendaklah dia berkata: 'aku menilainya demikian, Allah jua yang menjadi penilainya yang sebenar, aku tidak akan memuji sesiapa atas nama Allah” (Riwayat al-Bukhari dan Muslim).

Ya, hanya Allah yang mengetahui hakikat kita. Kita menilai apa yang zahir, Allah jua mengetahui apa yang batin. Mungkin apa yang ada di sisi Allah lebih baik dari apa yang kita sangka dan tahu. Demikian juga sebaliknya.

Peringatan jawatan mufti


Saya bukan terlalu mengenali Dr Lo'lo'. Cuma ada beberapa coretan sekadar yang saya kenal beliau. Saya mula mengenali Dr Lo'lo' sejak sebelum saya menjadi mufti Perlis lagi. Beliau menghadiri beberapa majlis ucapan saya.

NONEKali terakhir seingat saya di UIA, semasa saya berforum. Apabila saya ditawarkan menjadi mufti pada tahun 2006, Dr Lo'lo' menghantar email mengingatkan saya tentang bahaya jawatan tersebut.

Sebagai anak bekas Mufti Perak, beliau menceritakan pengalamannya. Saya masih simpan peringatan itu. Antara yang beliau sebut “Saya juga seorang manusia yang daif tetapi saya ingin berkongsi pengalaman kerana pernah hidup sebagai anak mufti dan berkongsi pahit maungnya serta cabaran seorang mufti bagi kerajaan yang tidak mengamalkan Islam sepenuhnya.

“Banyak kali arwah bapa saya bersungut dan menyatakan kesal kerana nasihat dan pandangannya tidak dipedulikan, keputusan majlis fatwa yang dianggotainya dibuang dalam tong sampah, bagaimana payahnya berhadapan dengan sultan-sultan yang kehidupan mereka dikelilingi dengan pelbagai adat dan kebiasaan yang tidak selaras dengan Islam.

“Itu belum kira kerenah MB, exco-exco dan YB-YB lagi…itu cerita 30 tahun lalu, saya percaya kini cabaran untuk seorang mufti kerajaan adalah lebih hebat lagi. Saya berdoa agar Dr Asri dipandu untuk memilih keputusan yang terbaik dunia dan akhirat”.

Itulah antara kandungan email beliau.

NONELahir dari jiwa yang ikhlas terhadap saya dan naluri yang prihatin terhadap agama. Saya merenung kata-katanya ketika itu. Kali ini apabila saya membaca sekali lagi, saya dapat rasakan indahnya kejujuran yang terkandung dalam nasihat itu.

Ya, sering kali sesuatu lebih bernilai kita rasakan, apabila empunya telah pergi. Semoga menimbang kata-kata nasihatnya itu sebagai himpunan amalan soleh beliau.
Masuk Umno

Apabila saya menjadi mufti Perlis, saya agak terputus dengan beliau. Hanya sekali-sekala beliau bertanya beberapa perkara. Mungkin beliau rasa ketika itu saya rapat dengan pemimpin Umno.

Apabila berhenti dari jawatan mufti, pada hari yang berikutnya saya terus ke United Kongdom. Di UK, saya sempat bertemu dan berhubung baik dengan anak beliau Saudara Fawwaz yang ketika itu tinggal Manchester.

Layanan baik Fawwaz kepada saya dan keluarga ketika melawat dan berceramah di Manchester tidak dapat saya lupakan. Ini menjadikan kembali saya mengingat sikap baik ibunya kepada saya.

NONEApabila pulang ke Malaysia, kemudian berlaku peristiwa saya ditahan JAIS dan ke mahkamah, ramai pemimpin politik dan NGOs yang hadir. Dr Lo'Lo' yang ketika itu uzur juga turut hadir ke mahkamah di Gombak.

Sempat saya bercakap dengan beliau. Saya ingat lagi, beliau kata kepada saya: “Ini ada hikmahnya, ujian dan cabaran, Allah mahu ustaz memimpin rakyat, turut ke medan, bersama-sama mengubah keadaan yang ada”.

Saya diam. Saya akur. Saya tahu beliau jujur. Hati nuraninya yang sayangkan kebaikan dan bencikan kezaliman itu tidak dapat disembunyikan sekalipun di sebalik tubuh yang uzur. Selepas hari itu, agak kerap juga kami bertanya khabar.

Kadang-kala beliau bertanya saya pandangan dalam pelbagai isu agama. Beliau fahami pendirian saya. Beliau saya rasa suka dengan cara apa yang saya faham mengenai beberapa perkara dalam Islam ini.

anwar ibrahim and umnoApabila timbul berita saya akan masuk Umno, Dr Lo'lo' menghubungi saya dengan tegas. Kata beliau:“Janganlah ustaz tambahkan sakit saya dengan berita-berita yang macam ini. Saya pernah teramat kecewa apabila Anwar Ibrahim masuk Umno. Saya harap ustaz tidak mengulangi kesilapan itu. Saya akan amat kecewa jika ustaz membuat tindakan yang sama”.
Cabaran dunia

Saya meminta beliau memberikan masa agar spekulasi itu berakhir lagi dua tiga hari. Beliau terus mengingatkan saya agar jangan tersilap langkah. Keesokannya, barangkali beliau mendengar desus-desas itu makin kuat, maka beliau sms kepada saya dengan tegas, katanya: “mati hidup semula saya tidak akan mempercayai ustaz lagi jika ustaz masuk Umno.

“Apakah ustaz takut kepada cabaran di dunia ini? Atau mengharapkan kedudukan di dunia sehingga sanggup hendak masuk Umno? Jika ustaz tidak mahu masuk PAS pun, janganlah masuk Umno”.

Saya simpati dan rasa bersalah memandang beliau uzur. Saya terus bercakap dengannya dengan memberikan jaminan bahawa apa yang beliau khuatiri itu insyaAllah tidak berlaku. Saya beritahu bahawa pimpinan PAS lain, khusus Ketua Dewan Ulama PAS juga telah bercakap dengan saya dan memberikan nasihat.

young ulama join umno 250610 02Namun, apabila 40 orang ulama muda masuk Umno, Dr Lo'lo sekali lagi berhubung dengan saya dan berkata: “Tergamak ustaz membiarkan sahabat-sahabat ustaz masuk Umno, sedangkan saya ini bersusah payah hendak memastikan mereka yang berpegang dengan manhaj al-Quran dan as-Sunnah masuk ke dalam PAS.

“Jika Tuan Guru Nik Aziz tidak ada nanti, macam manalah perjalanan PAS ini. Ini, ustaz pula biarkan kawan-kawan masuk Umno”.

Saya diam. Ada perkara yang saya tahu yang mungkin beliau tidak tahu. Begitulah sebaliknya. Apa pun, saya amat berterima kasih, sikap beliau yang sentiasa prihatin kepada perkembangan Islam dan masa depan dakwah. Beliau seorang serikandi, seorang mujahidah, seorang yang jujur dengan keyakinannya.

NONESaya tahu, ya kadang-kala apabila saya mengkritik tokoh utama Pakatan Rakyat Dr Lo'lo' kurang selesa. Dia akan sms melahirkan ketidakpuasan hatinya. Kadang-kala bahasanya 'tegas'.

Saya sering tersenyum apabila membaca smsnya. Ya, bukan semua perkara kita dapat sama dan seiya sekata. Namun, yang pasti ia adalah kata-kata yang datang dari seorang yang prihatin.

Namun, beliau lama-lama biasa dengan sikap saya yang memberikan pandangan kepada kedua belah pihak. Sebelum muktamar PAS beliau memohon agar saya mewar-warkan semula
artikel lama saya 'Ulama atau professional jadi pemimpin'.
Hamba Allah yang baik

Beliau kata, beliau ingin meminta supaya Harakah menyiarkannya semula. Saya tahu aliran pemikiran yang ingin ramaikan professional dalam kepimpinan PAS.

Apabila saya mendapat berita beliau amat uzur dan berada dalam keadaan kritikal di hospital, saya hubungi Fawwaz. Saya pohon untuk menziarahinya. Saya pergi dengan beberapa orang sahabat, sebahagian mereka ustaz-ustaz.

NONEDr Lo'lo' meminta untuk hanya saya sahaja yang masuk dahulu. MasyaAllah, saya melihat seorang serikandi mujahidah dalam kedaan yang uzur terbaring di katil.

Wajahnya sudah kelihatan bengkak. Pun, begitu masih lagi dengan pakaian muslimahnya. Beliau menangis ketika itu. Dalam celahan itu saya mendengar indahnya kata-kata beliau: “ustaz, saya bimbang saya tidak dapat menjadi hamba Allah yang baik”.

Kata-kata itu menusuk ke dalam jantung saya bagaikan cahaya ruhi yang menyelinap masuk ke dalam urat nadi. Ia adalah kata-kata yang lebih murni dari segala lafaz seni, kata-kata yang lahir dari nurani insani yang mendambakan kasih-sayang Allah.

Kata-kata yang tidak lahir di saat-demikian melainkan dari jiwa yang sentiasa berhubungan cinta dengan Allah. Demikian penilaian saya. Hakikat yang sebenar kembali kepada Allah.

NONEKemudian, sempat beliau berpesan kepada saya untuk terus memberikan pandangan kepada PAS dan beliau bersyukur segala usaha beliau dan sahabat-sahabatnya mula melihatkan hasil dalam PAS.

Beliau meminta saya tuliskan sebuah puisi untuk beliau. Saya berjanji insyaAllah. Nampaknya, puisi itu akan lahir selepas pemergian beliau.

Ustaz sampul

Selepas habis berbicara dengan saya, beliau mengizinkan sahabat-sahabat yang bersama saya masuk. Dalam keuzuran yang amat sangat itu, beliau masih sempat memberikan nasihat.

sitting in a mosqueAntara yang beliau kata; “Maaflah saya ingin sebut, ustaz-ustaz ini jangan asyik fikirkan sampul sahaja. Ramai yang rasa selesa, hanya dok berkuliah dalam masjid, selepas itu seronok dapat sampul duit tapi tidak mengambil tahu apa yang berlaku kepada umat; khususnya anak-anak muda kita kat luar sana”.

Ya, itulah kata-kata beliau. Ia amat benar. Itu penyakit yang menimpa ramai yang memakai gelaran ustaz atau 'pendakwah'.

Pahit yang terpaksa diakui, bukan sedikit yang fikirannya berlegar kepada wang dalam sampul yang akan menjadi habuan selepas kuliah atau ceramah. Bukan salah. Namun, apabila itu dijadikan buruan, maka ramai yang mengelak diri dari arus dan tribulasi perjuangan.

NONEKata-kata Dr Lo'lo' itu terbit dari hati nurani seorang daiyah (pendakwah). Bukan singkat masa beliau menelusuri pengalaman dan perjuangan.

Ya, beliau banyak di medan politik. Sebahagian ijtihad siyasi dan pandangan politiknya mungkin berbeza dengan saya. Namun, saya tetap hormati jasa dan sumbangannya. Zahir pada kehidupan sebagai seorang muslimah dan mujahidah. Berjuang membela keyakinannya mengenai Islam dan keadilan.

Sebagai seorang sahabat dan insan yang masih hidup atas bumi ini, saya hanya mampu berdoa untuknya agar dilimpahi rahmat dan keampunan, kemudian meneruskan perjalanan hidup ini sehingga sampai ke destinasi seperti mana beliau pun telah menamatkannya.

Monday, July 4, 2011

Profesionalisme Tentera Indonesia Berbanding Tentera Thailand


                                                       Oleh : Blog Minda Pemikir

 Mungkin ada dikalangan kita masih tidak mengerti apa itu yang dikatakan tentera profesional atau berkaitan dengan profesionalisme tentera. Justeru itu, untuk memahamkan kita dengan lebih mendalam mengenai profesionalisme tentera, saya akan menghuraikan terlebih dahulu apa yang dimaksudkan dengan profesionalisme tentera dan ciri-ciri profesionalisme tentera itu sendiri. Seterusnya, saya akan membandingkan tentara Indonesia dengan tentera Thailand yang mana dikatakan lebih profesional.

Menurut Undang-Undang Tentera Nasional Indonesia (TNI) dalam Artikel 2, mendefinisikan tentera professional sebagai tentera yang terlatih dan terdidik dengan kelengkapan dan pemahaman ketenteraan sepenuhnya dan tidak terlibat, baik dalam politik mahupun dalam bidang perniagaan. Mereka akan mematuhi dasar politik negara yang mendukung prinsip demokrasi, keagungan sivil, hak asasi manusia, serta peruntukan undang-undang negara dan undang-undang antarabangsa yang telah diretifikasikan. Selain itu, Erick A. Nordlinger (1990) pula mendefinisikan tentera professional sebagai kemampuan seorang askar menjalankan tugasnya mempertahankan ketertiban nasional dalam menghadapi ancaman, menggunakan senjata dalam pertempuran, serta tidak melibatkan diri daripada urusan bukan ketenteraan (non-military). Beliau menyatakan perwira yakni tentera sebagai seorang professional, mempunyai kuasa menggunakan kekuatan bersenjata untuk mempertahankan kedaulatan negara dari ancaman pihak lawan. Beliau turut mengulas dimensi profesionalisme militari sebagai satu keadaan dimana perwira sangat mementingkan autonomi mereka dan pihak awam tidak perlu untuk mencampuri urusan dalaman militari.

Selain itu, pihak awam juga tidak boleh mempengaruhi perwira militari dalam melaksanakan tanggungjawab kemiliteran mereka. Profesionalisme tersebut iaitu keahlian dalam mengendalikan kekerasan, baik secara langsung atau tidak langsung akan mengurangi kecenderungan atau kemungkinan militari untuk campur tangan dalam urusan pemerintahan awam. Namun, sekiranya pemerintahan awam mengancam autonomi militari dan eksklusif militari, mereka ini akan menimbulkan motivasi militari untuk melakukan campur tangan terhadap pemerintahan awam. Oleh itu, politik adalah diluar bidang militari (tentera) dan penglibatan militari dalam politik akan mengikis profesionalismenya, melawan kerjayanya sendiri dan menghalang nilai-nilai profesinalisme sebagai militari (Huntington, 1957).

Terdapat beberapa ciri profesionalisme tentera untuk difahami, antaranya ialah seseorang itu merupakan ahli yakni tentera dalam melaksanakan tugasnya dibidang pertahanan negara atau perang melawan ancaman dari luar. Ini bermakna tentera bertanggungjawab dan memainkan peranan penting dalam menjaga keamanan dan kemakmuran negara serta melindungi negara dari sebarang ancaman luar seperti ancaman pengganas mahupun serangan negara-negara luar. Ciri yang kedua ialah tentera mestilah dan harus bersikap berkecuali dengan tidak melibatkan diri dalam politik. Ini bermakna, tentera mesti tidak mencampuri sebarang urusan atau perjalanan sistem politik dan pemerintahan dalam negara. Penglibatan tentera dalam sistem politik negara akan menampakkan ketidakprofesionalismenya sebagai seorang tentera. Selain itu, seseorang tentera mestilah memiliki disiplin, taat kepada perintah dan peraturan serta mempunyai “esprit de corps” yang tinggi. Ini bermakna, setiap kelakuan atau perbuatan tentera yang menyalahi undang-undang yakni melanggar peraturan dalam tentera akan menampakkan ketidakprofesionalisme mereka serta mereka juga mesti menanamkan semangat berpasukan yang tinggi bagi menjamin kekuatan dan ketahanan untuk mempertahankan negara. Disamping itu juga, memiliki moral dan etika keperwiraan atau keperajuritan yang tinggi merupakan salah satu ciri penting dalam profesionalisme tentera. Tanpa nilai moral dan etika keperwiraan yang tinggi, seseorang tentera itu tidak akan mampu untuk melaksanakan tugasnya sebagai pembela dan pelindung kepada kemananan dan kemakmuran negara. Antara ciri-ciri lain ialah membela dan melindungi masyarakat serta menghargai pihak berkuasa atau supremasi sivil.

Seterusnya, untuk memahami dengan lebih lanjut lagi mengenai perbandingan mengenai profesionalisme tentera Indonesia dengan tentera Thailand, saya akan menerangkan satu persatu penglibatan tentera dalam politik mahupun melibatkan tentera Indonesia atau pun tentera Thailand.


Penglibatan Tentera Nasionalis Indonesia (TNI) dalam politik Indonesia

Sebelum melakukan reformasi dalaman, TNI banyak menyimpang daripada profesionalismenya kerana campur tangan TNI dalam politik praktis Indonesia adalah dengan cara mendominasi pemerintahan dan menjadi tonggak kepada Parti Golkar. TNI terlibat secara langsung dalam politik Indonesia selama lebih kurang 32 tahun. Hal ini menjadikan kewujudan masyarakat sivil di Indonesia tidak berkembang, demokrasi tidak berjalan berlandaskan tuntutan asas demokrasi yang sebenar dan partisipasi rakyatnya turut dihalang. Keadaan dan situasi ini akan menghakis profesionalisme tentera sebagaimana seperti hujah Huntington (1957) yang telah diterangkan diatas dimana beliau menyatakan bahawa politik adalah diluar bidang ketenteraan dan penglibatan tentera dalam politik akan menghakis profesionalismenya, melawan kerjayanya sendiri dan menghilangkan nilai-nilai profesionalisme ketenteraan.

Penglibatan tentera dalam politik Indonesia telah berlaku semasa era pemerintahan Sukarno lagi dan kemudiannya diikuti oleh Suharto yang sememangnya merupakan seorang Jeneral tentera ketika itu. Kedua-dua presiden ini membawa peranan tentera sebagai aktor penting dengan melantik menteri daripada kalangan tentera sehingga kurang memerhatikan dan mengabaikan profesionalisme tentera. Sebelum ini, tugas dan peranan TNI dilakukan dengan baik iaitu dengan ketaatannya kepada supremasi pemerintahan awam antara tahun 1945 sehingga 1949. Namun, penglibatan TNI dalam politik dilihat semakin menonjol pada awal 1950-an selepas kematian Panglima Besar Soedirman. Kematian Soedirman ini menyebabkan berlakunya keadaan dimana ramai ahli parlimen mencemuh dan mengkritik militari selepas pelaksanaan Undang-Undang Dasar Sementara (UUDS) 1950 yang menganut sistem pemerintahan berparlimen dengan banyak parti dan mengutamakan supremasi sivil disahkan pada awal 1950-an. Kedudukan TNI dalam sistem pemerintahan Indonesia dapat dilihat pada Kabinet Djuanda (Djuanda adalah Perdana Menteri merangkap Menteri Pertahanan mulai April 1957) antara 9 April 1957 sehingga 10 Julai 1959 dimana terdapat tiga orang menteri pada masa itu adalah daripada kalangan militari. Tiga orang menteri yang dimaksudkan ialah Kolonel Nazir sebagai Menteri Pelayaran Laut, Kolonel Dr. Azis Saleh sebagai Menteri Kesihatan dan Kolonel Suprayogi sebagai Menteri Negara Urusan Stabiliti Khusus.

Namun, pengambilalihan kekuasaan pemerintahan Indonesia oleh Jeneral Suharto daripada Presiden Sukarno telah meneruskan lagi penglibatan dan campur tangan TNI dalam politik Indonesia. Ini kerana latar belakang Suharto yang juga daripada kalangan tentera iaitu sebagai Jeneral TNI telah membolehkan beliau untuk mengawal dan memperalat seluruh bahagian ketenteraan di Indonesia bagi menyekat dan menghalang tumbuhnya demokrasi dimana pergerakan parti politik, masyarakat sivil dan orang ramai disekat kebebasannya serta dinafikan hak mereka. Selain itu, Pakej Lima Undang-Undang Politik dalam Order Baru iaitu Dwi Fungsi TNI yang dibuat pada 1985 telah memberi impak terhadap pertumbuhan demokrasi di Indonesia. Ini kerana, pakej ini telah menghad parti dan organisasi politik, massa, melarang dan menyekat kebebasan pelajar, organisasi buruh, organisasi tani dan sebagainya daripada melakukan atau terlibat dengan kegiatan politik. Dari fungsi ABRI, dijadikan alasan ikut sertanya ABRI kedalam semua aspek kehidupan bernegara. Disamping itu juga, bagi menjalankan peranan politik militari ini telah didokong oleh territorial. Ini menyebabkan munculnya kekuasaan autokratik yang menghalang tumbuhnya masyarakat sivil dan perkembangan demokrasi. Akibatnya, timbullah kritikan, protes dan penentangan dari masyarakat terhadap dwifungsi ABRI. Akhirnya, Order Baru runtuh kerana peranannya tidak konsisten dengan apa yang dikatakan dan dijanjikan pada awal penubuhannya. Kekuasaan autokratik dengan dokongan tentera menyebabkan timbulnya tindakan reprosif dan opresif kepada masyarakat yang mengakibatkan rakyat tertekan.

Disamping itu, krisis kewangan yang menimpa negara Indonesia pada akhir 1990-an telah memacu rakyat terutama mahasiswa untuk bertindak melakukan bantahan terhadap rejim Suharto yang mana telah mendapat sokongan daripada masyarakat sivil, parti politik dan orang ramai yang telah melakukan demostrasi besar-besaran untuk menjatuhkan rejim Suharto yang mencapai kemuncaknya pada Mei 1998 mengakibatkan jatuhnya Suharto dan pemerintahan Order Baru. Selepas Suharto digulingkan dan B.J. Habibie mengambil alih tampuk pemerintahan pada bulan Julai 1998, TNI sudah mula mengurangkan peranan dan campur tangannya dalam politik, tetapi masih ada beberapa pegawai tentera yang menjadi menteri dan menyandang jawatan lain. Reformasi dalaman TNI dapat dilihat semasa Gus Dur pula menjadi Presiden pada Oktober 1999, dimana sudah tidak ada lagi campur tangan dan tentera yang memegang jawatan dalam kabinet Indonesia. Jeneral Wiranto yang sebelum itu menjadi Menteri Koordinator Pertahanan dan Keamanan telah digantikan dan tugasnya sebagai Panglima TNI dipisahkan daripada kementerian untuk memimpin Markas Besar TNI. Pada era inilah TNI meninggalkan peranan dwi fungsinya iaitu pada bulan April 2000 dan difokuskan untuk bidang pertahanan negara sahaja.

Penglibatan tentera Thailand dalam politik Thailand

Tentera Thailand juga dikenali sebagai Angkatan Bersenjata Kerajaan Thailand telah melibatkan diri secara langsung dalam politik Thailand dimana dari tahun 1932 sehingga tahun 2006, politik Thailand telah mengalami 17 kali rampasan kuasa oleh tentera. Campur tangan tentera dalam politik Thailand bermula semasa era revolusi 1932. Revolusi 1932 merupakan merupakan suatu revolusi yang dilakukan oleh pegawai tentera untuk menghapuskan rejim kerajaan monarki mutlak kepada monarki berperlembagaan. Revolusi 1932 tercetus pada pagi 24 Jun 1932 dimana melalui perancangan dan strategi rapi oleh pemimpin-pemimpin tersebut akhirnya membolehkan Parti Rakyat berjaya merampas kuasa dari rejim monarki mutlak untuk membentuk kerajaan demokrasi raja berperlembagaan.

Selepas revolusi 1932, Thailand diperintah oleh junta tentera yang pemimpinya terdiri daripada Parti Rakyat yang mengambil tugas Pengawal Ketenteraman Negara buat sementara waktu. Selepas beberapa tahun, politik Thailand terus bergolak dengan rampasan kuasa oleh tentera iaitu pada tahun 1947 dimana rampasan kuasa diketuai oleh Jeneral Phin Choonhavan dan pada tahun 1957, rampasan kuasa diketuai pula oleh Jeneral Sarit Thanarat yang kemudiannya Pote Sarasin dilantik sebagai Perdana Menteri sementara. Pada tahun 1970-an, berlakunya sekali lagi revolusi di Thailand yang dikenali sebagai Revolusi 1973. Revolusi 1973 berpunca daripada ketidaktentuan ekonomi negara dan juga perpecahan dalaman yang berlaku dalam badan tentera serta masalah korupsi dan penyalahgunaan kuasa oleh golongan tentera telah menyebabkan timbulnya rasa tidak puas hati dalam kalangan rakyat yang bangkit menentang pemerintahan golongan tentera terbabit. Bermula dengan Revolusi Oktober 1973 yang berpunca daripada penahanan 13 orang Profesor pada 6 Oktober telah menyebabkan rakyat yang majoritinya merupakan mahasiswa serta ahli-ahli politik menuntut secepatnya pelaksanaan perlembagaan yang baru yang lebih demokratik. Penahanan dan tuduhan pemerintah bahawa mereka yang ditahan itu telah menimbulkan kemarahan yang meluas dan mengakibatkan berlakunya demonstrsi protes secara besar-besaran yang mencapai kemuncaknya pada 13 Oktober 1973.

Selepas berlakunya revolusi ini, pergolakan dan ketidakstabilan politik Thailand terus berlaku dimana pada 20 Oktober 1977, kerajaan Thanin Kraivixiem telah digulingkan oleh tentera yang diketui panglima Sangad Chaloryoo dan Majlis Pembaharuan Tentera mengambil alih kuasa. Seterusnya yang terbaru ialah rampasan kuasa tentera pada 19 September 2006 yang diketui oleh Jeneral Sonthi Boonyaratglin yang telah menggulingkan serta menyingkirkan kerajaan pimpinan Thaksin Shinawatra. Rampasan kuasa tahun 2006 ini menyebabkan tentera membatalkan pilihan raya yang dijadualkan pada 15 Oktober 2006, menggantung perlembagaan, membubarkan parlimen, menghalang sebarang bantahan politik, mengisytiharkan undang-undang tentera serta menahan ahli-ahli kebinet semasa dibawah pemerintahan Thaksin. Selepas itu, perubahan tampuk pemerintahan kerap berlaku bermula daripada pemerintahan Samak Sundaravej beralih kepada Somchai Wongsawat dan seterusnya Abhishit Vejjajiva masih kekal memerintah bermula 17 Disember 2008 sehingga kini.

Selain itu, ketidakprofesionalisme tentera Thailand juga dapat dilihat dalam peristiwa berdarah di Masjid Kerisik dan di Tak Bai yang berlaku pada 28 April 2004 dan 24 Oktober 2004. Di Masjid Kerisik, seramai 34 orang anak muda berumur linkungan 16 tahun sehingga 34 tahun dibunuh dengan kejam oleh tentera Thailand. Manakala, peristiwa Tak Bai juga menunjukkan ketidakprofesionalisme tentera Thailand untuk mengawal tunjuk perasaan dan demonstrasi orang ramai. Lebih kurang 1,500 orang terlibat dalam demonstrasi tersebut yang dilakukan dihadapan Balai Polis Tak Bai bagi menuntut 6 orang rakyat tempatan yang telah ditahan. Kegagalan dan kelemahan tentera Thailand untuk mengawal para demonstran ini telah menyebabkan seramai 85 orang awam terbunuh akibat sesak nafas apabila diletakkan secara bertindih antara satu sama lain didalam trak tentera. Kedua-dua peristiwa ini jelas menunjukkan kelemahan dan ketidakprofesionalisme tentera untuk berhadapan dengan bantahan orang ramai sehingga mengakibatkan ramai mangsa terbunuh.

Mengapa tentera Indonesia lebih profesional daripada tentera Thailand?

Berdasarkan hujah dan huraian yang telah diterangkan diatas, dapat dikatakan bahawa tentera Indonesia lebih professional berbanding tentera Thailand kerana tentera Indonesia tidak bertindak menggulingkan Presiden atau merampas kuasa kerajaan, tetapi sebaliknya mereka meresap masuk dalam sistem politik Indonesia melalui pengaruh dan tekanan kepada Presiden supaya menyerahkan kuasa. Ini dapat dilihat semasa peralihan kuasa daripada Sukarno kepada Suharto yang berlaku secara teratur walaupun wujudnya unsur campur tangan dan rampasan kuasa oleh tentera yang mendesak supaya Sukarno menyerahkan kekuasaan kepada Suharto. Selain itu, pegawai tentera yang menjadi anggota kabinet adalah berperanan penting dalam mencorakkan politik dan perjalanan kerajaan Indonesia. Kejayaan demokrasi terpimpin era pemerintahan Sukarno adalah merupakan hasil daripada bantuan tentera. Disamping itu juga, reformasi dalam yang dilakukan keatas TNI telah berjaya menghentikan penglibatan tentera dalam politik Indonesia yang berakhir semasa era Gus Dur dan profesionalisme TNI ini terus ditingkatkan semasa era Megawati dengan paradigma baru. Disamping itu juga, pegawai tertinggi TNI juga telah memberi jaminan bahawa tidak akan mencampuri urusan politik dan hanya akan menumpukan kepada pertahanan negara.

TNI juga telah mengambil langkah positif untuk meningkatkan profesionalismenya selepas kejatuhan rejim Suharto. Antara langkah yang telah diambil oleh TNI untuk meningkatkan profesionalismenya ialah memutuskan hubungan dengan Parti Golkar dan parti politik lain. Selain itu, TNI juga telah memisahkan POLRI dan ABRI mulai 1 April 1999 dan menukarkan sebutannya dari ABRI kepada TNI. Pegawai-pegawai TNI juga telah berjanji dan menyatakan bahawa TNI tidak akan lagi terlibat dan mencampuri urusan politik Indonesia serta bersikap berkecuali dalam pilihan raya. Disamping itu, TNI juga telah mengambil langkah untuk meningkatkan pemahaman dan kesedaran undang-undang serta hak asasi manusia kepada anggota-anggota TNI. Dan seterusnya ialah akan menumpukan dan memberi perhatian kepada pertahanan negara bagi mewujudkan suasana makmur dan aman damai dalam negara.

Keadaan ini berbeza pula dengan tentera Thailand yang mana dilihat tidak menitikberatkan profesionalisme mereka dalam ketenteraan sebaliknya sering merencanakan rampasan kuasa untuk menggulingkan kerajaan sedia ada. Hal ini memperlihatkan dan menyebabkan mereka lebih agresif dalam politik dan mengenepikan terus profesionalisme ketenteraan mereka. Selain itu, pihak tentera Thailand juga sering memberikan tekanan kerajaan yang dianggap gagal untuk memerintah dengan baik dan menjadikan rampasan kuasa serta menggulingkan kerajaan sebagai alasan untuk menstabilkan pergolakan politik Thailand. Tentera Thailand juga dilihat tidak mengambil tindakan atau melakukan reformasi dalaman ketenteraan mereka untuk meningkatkan profesionalisme dan situasi ini berbeza dengan TNI yang telah melakukan reformasi dalaman untuk meningkatkan tahap profesionalisme ketenteraan mereka. Disamping itu juga, keganasan dan pergolakan di Selatan Thailand yang masih belum menemui jelan penyelesaiannya sehingga kini menggambarkan ketidakcekapan dan ketidakprofesionalisme tentera Thailand untuk mengawalnya yang mana telah mengakibatkan jumlah kematian yang besar.

Sunday, July 3, 2011

Bala Bertimpa -Timpa : Bahana 'Keseronokan' Kita!

 
Barangkali di sana ada jawabnya
Mengapa di tanahku terjadi bencana
Mungkin Tuhan mulai bosan
Melihat tingkah kita
Yang selalu salah dan bangga
Dengan dosa-dosa
Atau alam mulai enggan
Bersahabat dengan kita
Coba kita bertanya pada rumput yang bergoyang...

Renungi bait-bait lirik lagu Berita Kepada Kawan nyanyian Ebiet G.Ade yang terkandung makna yang begitu mendalam. Dalam kita mempersoalkan di mana silap sebenarnya siri kejadian alam tidak henti-henti berlaku belakangan ini, apakah kita temui jawapan paling tepat untuk mengungkai segala yang berlaku? Daripada musibah yang datang secara halus sehinggalah yang paling takut dan cukup mengerikan. Yang pasti, semuanya amat menyakitkan, menyeksakan kehidupan, menggetarkan hati dan perasaan, jua merentap jiwa nurani kita.

Allah berfirman di dalam surah As-Syura ayat 30 yang bermaksud: "Dan apa jua yang menimpa kamu dari sesuatu kesusahan (atau bala bencana) maka ia adalah disebabkan oleh apa yang kamu lakukan (perbuatan salah dan berdosa) dan (dalam pada itu) Allah memaafkan sebahagian daripada dosa kamu."

Setiap apa yang terjadi di atas muka bumi ini atas sebab tersendiri. Sudah tentu, kita tidak akan memohon kepada-Nya agar diturunkan bala dan musibah ke atas diri jua kepada masyarakat yang boleh mendatangkan kesengsaraan. Nauzubillah. Namun dengan apa yang sedang kita lakukan dan menjadi 'drama seharian' masyarakat ketika ini, kita lah yang menyeru bala Allah! Kita menghalalkan perbuatan maksiat dan zina, menyebarkan budaya keseronokan tanpa batas, melakukan segala larangan Allah dan paling menyedihkan kita mempopularkan jenayah bunuh apabila bayi yang terlahir dari benih zina dibuang merata-rata tanpa ada sedikitpun belas.