Kehadirannya tidak disedari......













Monday, August 26, 2013



 Trans-Pacific Partnership Agreement



TPPA atau Trans-Pacific Partnership Agreement adalah satu bentuk perjanjian perdagangan antarabangsa yang dipelopori Amerika Syarikat bersama 11 negara lain termasuk Malaysia.
Implikasi TPPA terhadap kedaulatan negara dan ekonomi adalah terlalu besar dan memerlukan kajian serta perbincangan teliti dengan semua pihak.

Justeru itu, persetujuan Sidang Kabinet khas berkenaan TPPA yang berlangsung minggu lepas walaupun agak lambat namun dialu-alukan. Resolusi yang dibuat Kabinet telah memenuhi tuntutan yang diketengahkan oleh beberapa NGO dan Pakatan Rakyat sebelum ini.

Sidang Kabinet mengarahkan para perunding bagi Malaysia supaya terus memastikan kedaulatan Malaysia dipertahan sepanjang rundingan TPPA ini berlaku, dan hanya akan mempersetujui TPPA dengan syarat-syarat yang paling memanfaatkan negara.
Kabinet juga telah bersetuju dengan 2 lagi Analisa Kos Faedah (Cost Benefit Analyses, CBA), yang akan memberi tumpuan kepada perusahaan-perusahaan kecil dan sederhana; dan komuniti usahawan Bumiputra, dan juga analisa komprehensif berkenaan kepentingan Negara melibatkan keseluruhan bab-bab yang dirundingkan.

Sebagai kementerian utama yang merundingkan TPPA bagi rakyat Malaysia, MITI juga memaklumkan Kabinet bahawa perbincangan dua hala bersama kesemua pihak yang berkepentingan akan dipergiatkan dengan cara yang lebih telus.
Menurut pengamatan saya, TPP juga telah mendedahkan tiga cabaran utama yang sedang dihadapi oleh negara kita. Cabaran-cabaran ini memerlukan tindakan segera sebelum TPPA dipersetujui.

Cabaran pertama ialah memastikan penglibatan bermakna yang merangkumi semua pihak berkepentingan terutama dalam perjanjian-perjanjian antarabangsa.

Walaupun sedang dalam kemelut kekalutan TPPA, kita tidak boleh melupakan kedua-dua perjanjian perdagangan utama yang lain yang juga sedang dirundingkan: RCEP – Perkongsian Ekonomi Komprehensif Serantau (ASEAN + 6 rakan FTA: Australia, China, India, Jepun, New Zealand dan Korea Selatan) dan FTA Malaysia-Kesatuan Eropah.

Kita mestilah mempunyai proses pengawasan dan pengesahan atau ratifikasi Parlimen bagi perjanjian antarabangsa supaya tidak mengetepikan demokrasi, khususnya dari segi prinsip pemisahan kuasa. Kabinet tidak boleh menjadi satu-satunya penentu kepada keputusan-keputusan yang boleh memberi kesan besar, kadangkalanya kesan buruk, kepada masa depan negara kita.

Kaukus TPPA Parlimen mestilah dinaiktarafkan menjadi Jawatankuasa Terpilih Khas Parlimen yang akan memberikan mekanisme yang lebih bermakna dalam mewakili kepentingan rakyat dalam perjanjian ini. Malah, Jawatankuasa Terpilih Khas Parlimen ini diperlukan bagi ketiga-tiga rundingan antarabangsa (TPPA, RCEP, Malaysia-EU FTA) yang sedang dijalankan pada masa ini.

Berbilang lapisan pengawasan dan pengesahan sangat berguna dalam menentukan keputusan rundingan-rundingan antarabangsa yang gagal sebelum ini supaya berpihak kepada Malaysia, seperti rundingan Air, Tanjung Pagar dan Pulau Batu Putih dengan Singapura, dan juga rundingan wilayah petroleum Blok L dan M bersama Brunei.

Cabaran yang kedua ialah menyediakan Malaysia untuk bersaing dengan lebih cemerlang di peringkat global.

‘Kapasiti Persaingan’ negara kita masih lagi belum dibangunkan dengan sempurna walaupun pelbagai peluang, perlindungan dan berbilion ringgit dibelanjakan, atau lebih tepat lagi, dibazirkan. Kebanyakan daripada kegagalan ini adalah kerana kecuaian dalam pengurusan ekonomi dan dasar pendidikan (dalam pembangunan sumber manusia) negara.

Sebagai contoh, Proton masih lagi belum mampu bersaing di pasaran tempatan, apatah lagi melonjakkan nama mereka sebagai sebuah jenama global seperti Kia atau Hyundai, walaupun telah saban tahun disubsidi oleh rakyat Malaysia sejak penubuhan syarikat pada 1983.

Bagaimana pula tentang Perwaja yang sepatutnya menjadikan Malaysia sebagai negara pengeluar keluli tersohor, dengan industri berkaitan keluli seperti perkapalan dan pembinaan yang rancak? Apa yang telah terjadi dengan MEC (Malaysia Electric Corporation) yang dicitakan sebagai pesaing utama bagi Samsung? Dengan pelaksanaan dan penggubalan polisi yang betul, negara kita sepatutnya boleh menjadi pengeluar utama bagi alatan elektronik, telefon pintar, komputer dan peralatan elektrik.


TPPA tidak sepatutnya menjadi keutamaan kita. Saya percaya, kita perlu mempunyai suatu wawasan untuk Pengembangan Kapasiti Daya-Saing Kebangsaan yang perlu dijalankan sekurang-kurangnya selama 10 tahun dari sekarang. Wawasan ini perlu merangkumi aspek-aspek reformasi politik, penstrukturan semula ekonomi dan revolusi pendidikan. Ia perlu dijalankan dengan lebih meluas dan mantap berbanding dengan Agenda Transformasi Kebangsaan yang merangkumi GTP dan ETP. Kita perlu membenarkan persaingan secara sihat berlaku di dalam negeri dahulu untuk menyediakan Malaysia untuk persaingan antarabangsa.

Cabaran kita yang ketiga ialah untuk melindungi sumber alam kita yang terhad untuk pembangunan negara.

TPPA mendedahkan bagaimana kita perlu melindungi sumber-sumber ‘Kekayaan Negara’ sebelum tertakluk pada sebuah perjanjian antarabangsa yang menuntut kesamarataan bukan sahaja kepada pasaran tempatan bahkan kepada sumber alam kita.

Sumber petroleum kita pada masa ini dilindungi oleh Akta Pembangunan Petroleum melalui pelbagai peraturan dan mekanisma kontrak perkongsian pengeluaran yang membolehkan kita mengekalkan ‘kedaulatan’ dan mendapat faedah dari keuntungan yang dihasilkan. Satu lagi sumber alam muktamad yang amat penting bagi Malaysia ialah biodiversiti kita yang amat kaya.

Saya membayangkan Malaysia boleh menjadi ‘Hab Sains Kehidupan Global’ (Global Life Science Hub) yang seterusnya, yang mana hasil flora dan fauna kita dijadikan sebagai sumber ubat-ubatan yang baru, kejuruteraan bio dan juga industri biokimia.

Pihak Kerajaan pada masa ini tidak memperuntukkan dana dan perhatian yang cukup kepada industri ini.

Walaupun Malaysia diperakui kaya dengan kepelbagaian flora dan fauna, kajian yang telah dijalankan menunjukkan yang Malaysia cuma membelanjakan 30 peratus daripada apa yang dibelanjakan oleh Negara maju dalam setiap hektar kawasan yang diwartakan sebagai kawasan yang dilindungi.

Dalam suatu laporan oleh Prosiding Akademi Sains Nasional dari AS, Malaysia merupakan salah satu dari 10 negara yang mempunyai peruntukan penjagaan biodiversiti yang terendah di dunia, menduduki tangga ke tujuh di belakang Iraq, Djibouti dan Angola.

Walaupun telah wujud suatu kerangka polisi melalui Polisi Biodiversiti Kebangsaan yang dibangunkan dalam tahun 1998, institusi-institusi yang mentadbir biodiversiti tiada kesinambungan antara satu sama lain. Di peringkat Persekutuan, telah wujud sekurang-kurangnya tujuh jabatan, tiga kementerian, sembilan agensi dan setiap 13 negeri yang lain mempunyai hak masing-masing berkenaan dengan biodiversiti.


Tambahan pula, terdapat sebuah keperluan untuk pembangunan Harta Intelek kita bagi memastikan pertumbuhan dan inovasi biodiversiti adalah mampan.

Sebagai pemangkin ke arah melindungi sumber alam yang tidak ternilai, serta menggalakkan pertumbuhan yang sihat dalam industri ini, saya akan mengemukakan sebuah rang undang-undang ahli persendirian dalam Parlimen untuk sebuah Akta Pelesenan Paten Kod Biodiversiti Genetik Kebangsaan .

Sidang parlimen yang akan datang sepatutnya memberi peluang kepada Perdana Menteri untuk menubuhkan Jawatankuasa Khas Parlimen bagi kesemua perjanjian perdagangan antarabangsa, serta menukar proses sedia ada untuk melibatkan Pengesahan atau Ratifikasi Parlimen dalam kesemua perjanjian perdagangan di masa hadapan.

Adalah nyata bahawa kekecohan akibat TTPA harus melonjakkan kita untuk menuntut reformasi politik, penstrukturan ekonomi dan revolusi pendidikan, demi menjamin daya-saing Negara untuk masa depan. Kita yang sewajarnya menentukan rentak reformasi dan bukan negara lain.
Kita masih belum terlambat.



Sumber  : Laman Web Nurul Izzah Anwar ( Ahli Parlimen Lembah Pantai )

Wednesday, August 14, 2013

SIAPAKAH PEMIMPIN ?

Zainal bin Sanusi




Perkataan kepimpinan berteraskan kata dasar pemimpin dan boleh ditafsirkan sebagai, “…..Individual in social system claims to exercise command over other and gain acceptance of their claims and obedience to their directives.” (Weber 1968: 213) 

 Ibrahim Mamat (2001) pula menjelaskan lagi istilah pemimpin itu sebagai seorang individu dalam sesuatu kelompok masyarakat atau organisasi yang diberikan tanggungjawab mengarah dan menyelaras aktiviti untuk mencapai matlamat organisasi atau kumpulan seperti yang ditetapkan (Ibrahim Mamat: 2001). Selain daripada itu, definisi lain yang diberikan terhadap konsep kepimpinan ialah mengepalai atau mengetuai sesebuah badan atau pertubuhan, pergerakan, mesyuarat atau sesebuah organisasi (Muhyidin Aziz: 1996). Jamie Hamil (2006) pula merujuk pemimpin sebagai orang yang mempunyai kemampuan untuk mempengaruhi perlakuan orang lain melalui pemikiran, kedudukan, perkataan dan tindakan. Seseorang pemimpin itu mestilah mempunyai pengikut dan kewujudannya adalah penting kerana tanpa mereka, idea dan kebolehan pemimpin itu tidak akan dihargai serta dipuja. Semakin dalam pengaruh yang dapat ditanam oleh pemimpin itu maka semakin ramailah pengikutnya. Justeru, apabila ini berlaku seseorang pemimpin itu akan dilihat oleh pengikutnya sebagai seorang yang sangat istimewa dengan sifat yang adakalanya begitu luar biasa daripada manusia lain. 

Ada juga yang berpendapat bahawa seseorang pemimpin itu adalah manusia agung pada zamannya. Justeru, keagungan tersebut telah menyebabkan zamannya begitu bermakna, penting dan menonjol sekali. Walau bagaimanapun adalakanya keagungan itu hanya akan dikenang dan dianggap sebagai satu yang besar pada zaman terkemudiannya. Sehubungan dengan itu, E.E. Jening (1972) meletakkan manusia agung ini kepada tiga kumpulan iaitu `superman`, `hero` dan `prince`. Superman merujuk kepada seorang pemimpin yang berupaya mengubah nilai lama atau idea lama yang telah sebati dalam masyarakatnya dengan idea dan nilai baru. Seterusnya, nilai baru itu kemudian diterima oleh masyarakat sezaman atau sesudahnya dan menjadi ikutan mereka. Sementara itu, pemimpin yang mempunyai sifat hero pula merujuk kepada seseorang pemimpin yang menumpukan agenda perjuangannya ke arah cita-cita dan matlamat yang luhur. Akhirnya, pemimpin yang disifatkan oleh Jenning sebagai prince merupakan pemimpin yang setiasa berusaha untuk menguasai dan mempengaruhi orang lain dan dianggap sebagai pemburu kuasa atau power seeker (E.E. Jenning: 1972).

Selain daripada itu, adalah tidak lengkap untuk membicara persoalan kepimpinan jika tidak memetik pandangan Max Weber. Beliau yang juga merupakan seorang ahli ekonomi dan sosiologi terkenal telah membahagikan pemimpin kepada tiga golongan iaitu ` Legal Authority `, Traditional Authority` dan Charismatic Authority`. Konsep `Legal Authority` merujuk kepada sebuah kepimpinan yang muncul daripada penguatkuasaan undang-undang dan peraturan yang telah diterima seterusnya dilembagakan oleh kelompok masyarakat tertentu. Seterusnya, Traditional Authority pula memperlihatkan kemunculan dan kekuatan kepimpinan itu berdasarkan kepada unsur-unsur dan kerangka tradisi dalam sesebuah masyarakat. Justeru, ini bermakna kepimpinan itu diterima baik oleh komuniti masyarakatnya berdasarkan kepada status tradisional yang diwarisinya. Sementara itu, Charismatic Authority pula merujuk kepada individu yang berjaya memimpin pengikutnya atas dasar karisma yang wujud dalam dirinya (Max Weber: 1969).

Konsep kepimpinan juga disentuh oleh Hisham Al Talib (1994) yang mendefiniskannya sebagai satu proses untuk menggerakkan sekumpulan manusia menuju ke suatu tujuan yang telah ditetapkan dengan memotivasikan mereka dengan suatu cara yang tidak memaksa. Dalam ertikata yang lain, kepimpinan juga adalah suatu peranan dan juga merupakan proses untuk mempengaruhi orang lain. Pemimpin adalah juga seorang ahli perkumpulan yang diharapkan untuk menggunakan pengaruhnya dalam mewujudkan serta mencapai tujuan kelompok. Justeru, pemimpin yang sebenar adalah seorang yang memimpin dan bukannya seorang yang menggunakan kedudukan untuk memimpin. 

RUJUKAN :-

Wan Mohd Mahyiddin. 1996. Kepimpinan: Sorotan Pelbagai Aspek Bagi 
Meningkatkan Kualiti dan Pencapaian. Shah Alam. Fajar Bakti

Dr. Hisyam Yahya Altalib. 1994. Panduan Latihan Bagi Gerakan Islam. Dewan 
Dakwah Islamiyah Indonesia Dengan Kerjasama The International Institute of 
Islamic Thought, Herndon,Virginia, Amerika Syarikat

Wan Idros Wan Sulaiman. 1999. Teori Kepimpinan Karismatik. Dalam Ghazali 
Mayuddin. Teori Sains Politik : Aplikasi Dalam Kontkes Malaysia. Bangi. 
Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia

Tuesday, August 13, 2013

Separatism Di Asia Tenggara
Zainal Sanusi
Sarjana Muda Pengajian Sains Politik UKM




   PENGENALAN

          Gerakan Pemisahan atau separatism adalah keinginan untuk membebaskan diri daripada pemerintah yang sedia ada untuk mewujudkan satu imej dan pemerintahan baru.  Selain daripada itu, ia juga merupakan gerakan bagi menuntut wilayah-wilayah tertentu untuk mendapatkan hak pemerintah terhadapnya.  Sehubungan dengan itu, untuk mengembalikan hak yang dirasakan terancam mereka akan menjalankan tuntutan melalui rundingan bagi mengelakkan sebarang pertumpahan darah.  Walau bagaimanapun, apabila rundingan tersebut menemui jalan buntu maka kebanyakan kumpulan yang mengemukan tuntutan itu biasanya akan bertindak lebih keras untuk menarik perhatian pihak-pihak tertentu.  Gerakan pemisah yang bercorak radikal seperti ini sering kali dikaitkan dengan aktiviti keganasan antarabangsa terutamanya selepas peristiwa 11 September 2001. 

Justeru, secara umumnya gerakan pemisahan adalah merujuk kepada pergerakan sekelompok masyarakat yang menuntut untuk mengadakan pemerintahan sendiri samada akibat daripada ekploitasi pemerintah pusat ataupun menuntut hak yang lebih luas dalam aspek-aspek tertentu.  Tindakan pemisahan terutama yang melibatkan etnik bukanlah sesuatu yang asing dalam sejarah politik dunia, malahan ia telah banyak meninggalkan kesan pada hari ini.  Sebagai contoh di dunia Eropah telah berlaku beberapa keruntuhan kerajaan seperti pemerintahan Austria-Hunggari, perpecahan antara Belgium dan Holland, Sepanyol dan Portugis, serta perpecahan antara Norway dan Sweeden.  Selain daripada itu, di Asia pula gerakan pemisahan telah berlaku di Myanmar, pemberontakan Ambon di Indonesia dan yang terkini di Selatan Thailand.

BENTUK GERAKAN PEMISAHAN DI NEGARA MEMBANGUN

Gerakan pemisahan yang berlaku di negara sedang membangun terutamanya di benua Asia mempunyai pola-pola tertentu yang berbeza berdasarkan faktor tempat dan budaya sesuatu etnik negara tersebut.  Perbezaan tersebut akan menimbulkan beberapa polemik antara kes-kes yang terjadi di sesuatu negara berbanding dengan negara yang lain.  Ini adalah kerana pemisahan boleh wujud menerusi pelbagai medium dan bergantung kepada faktor setempat serta kerumitan kes yang menjadi penyebab kepada berlakunya keadaan tersebut.  Namun begitu, apa yang jelas ialah apabila wujud sebarang perbezaan layanan oleh pihak kerajaan terhadap sesebuah masyarakat atau etnik, maka desakan untuk melakukan gerakan pemisah memang tidak dapat dielakkan lagi.  Justeru itu, berdasarkan kes-kes yang biasa berlaku terdapat beberapa corak atau bentuk gerakan pemisahan yang berlaku di negara sedang membangun.

Ini dijelaskan oleh Mehden (1959) bahawa jenis gerakan pemisahan pertama akan berlaku apabila wujud kelompok tertentu yang enggan tunduk kepada pemerintahan kerajaan pusat.  Ini diikuti oleh gerakan pemisahan yang diwujudkan bagi menuntut pemerintahan sendiri atau bertujuan untuk menghalau kuasa asing seperti di Aceh dan Palestin.  Seterusnya, jenis ketiga pula ialah gerakan pemisahan disebabkan perasaan tidak puashati terhadap kedudukan mereka yang sering menjadi mangsa diskriminasi seperti berlaku di Filipina dan Selatan Thailand.  Berdasarkan ketiga-tiga bentuk tersebut adalah jelas bahawa wujud ketidakserasian di antara pemerintah dengan sekelompok masyarakat hingga membawa kepada kemunculan gerakan pemisahan kerana ia dianggap cara terbaik untuk memulangkan hak yang telah dinafikan selama ini. 

  GERAKAN PEMISAHAN DI ASIA TENGGARA

Dalam konteks negara-negara membangun di benua Asia Tenggara, gerakan pemisah biasanya berlaku di kawasan yang mempunyai sejarah tersendiri.  Umumnya ia berkaitan dengan kesan penjajahan ataupun perjanjian tidak adil yang dianggap oleh sesuatu kumpulan sebagai satu bentuk diskriminasi.  Namun begitu, terdapat juga gerakan yang dijalankan atas dasar kepentingan diri sendiri dan bukannya mendukung aspek yang jelas seperti untuk membebaskan wilayah yang ditindas itu.  Menurut Mohd Ainuddin Iskandar Lee Abdullah (2002), gerakan pemisahan di Asia Tengara tercetus rentetan daripada tindakbalas puak minoriti terhadap pemerintah yang dianggap sebagai mencabul hak asasi serta kebebasan mereka.  Justeru, konsep ‘self-determination’ atau keiltizaman dalam hak penentu untuk memerintah sendiri menjadi intipati perjuangan para pejuang gerakan pemisahan kebanyakan negara membangun rantau Asia Tenggara ke arah membebaskan diri daripada belenggu pihak pemerintah yang didakwa masih menjajah hak kebebasan mereka.

     Faktor inilah yang telah dan pernah berlaku terhadap puak minoriti beberapa kawasan 

sekitaran Asia Tenggara seperti di kalangan masyarakat muslim Melayu Pattani, Selatan 
Thailand, orang-orang Islam Moro di Selatan Filipina serta kelompok masyarakat di Timor Timur Indonesia.  Kesemua konflik tersebut telah menimbulkan dilema bukan sekadar daripada pihak pemerintah negara berkenaan, malahan mengundang perhatian Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB) bagi menentukan halatuju perjuangan mereka.  Ternyata cabaran yang dihadapi oleh puak minoriti gerakan pemisahan ini disifatkan begitu kritikal terutama dalam menghadapi sikap ‘double standard’ pihak PBB ketika menyelesaikan masalah konflik dan kedudukan mereka di rantau Asia Tenggara. Contohnya pada tahun 1999, PBB merestui mereka untuk melakukan referendum dan pilihanraya sama ada untuk memilih kepada kemerdekaan ataupun kekal sebagai sebahagian daripada wilayah Kesatuan Indonesia.  Komitmen badan dunia itu kemudiannya telah membawa kepada kemerdekaan wilayah tersebut pada 20 Mei 2002 yang kemudian dikenali sebagai Timor Leste (http://id.wikipedia.org/wiki/Timor_Leste)

Namun,  PBB seperti tidak mampu berbuat apa terhadap isu di Selatan Thailand yang menyebabkan masyarakat Islam Melayu Pattani masih bergelumang dalam kancah ‘self-determination’ tanpa sebarang jalan penyelesaian.  Akibat daripada ketidakadilan itu menyebabkan golongan pemisah melibatkan diri dalam aktiviti militan yang membawa maksud berjuang secara kekerasan.  Golongan ini beranggapan bahawa corak perjuangan seperti itu lebih efektif dan mempercepatkan lagi proses untuk membebaskan wilayah mereka daripada kerajaan pusat yang menguasainya.  Menurut Che Mohd Aziz Yaacob (2011), konflik di Selatan Thailand adalah merupakan rentetan peristiwa konflik antara orang Melayu Islam Pattani dengan kerajaan Thailand yang berlarutan sejak ratusan tahun dahulu.  Sepanjang tempoh itu, pelbagai perubahan dalam pendekatan penyelesaian konflik dilakukan oleh kerajaan Thailand khususnya antara era pemerintahan Raja Chulalongkorn sehinggalah zaman pentadbiran Perdana Menteri Yingluck Shinawatra namun masih terus menemui jalan buntu. 

Bersambung..



SENARAI RUJUKAN


Abu Talib Ahmad. 1991. Sejarah Tanah Besar Asia Tenggara. Kuala Lumpur. DBP

Che Mohd Aziz b Yaacob. 2009. Konflik Pemisah Di Selatan Thailand : Isu, Aktor dan Penyelesaian. Tesis Ijazah Sarjana Sains Kemasyarakatan.  Universiti Sains Malaysia

Che Mohd Aziz Yaacob. 2011. Isu dan Penyelesaian : Konflik Pemisah Di Selatan Thailand Dalam Jebat: Malaysian Journal of History, Politics & Strategic Studies Vol. 38. Bangi. UKM

Che Man, W.K. 1990. Muslim Separatism: The Moros of  Southern Philippines and The Malay of Southern Thailand. Singapore. Oxford University Press

Mohd Ainuddin Iskandar Lee Abdullah. 2002. Gerakan  Pemisah Asia Tenggara: Satu Perbandingan Cabaran Di Pattani, Thailand dan Timor Timur, Indonesia Dalam Jurnal Pembangunan Sosial  Jilid 4 & 5 / Jun & Dis 2002. Sintok. Sekolah Pembangunan Sosial, UUM

Nik Anuar Nik Mahmud. 1999. Sejarah Perjuangan Melayu Pattani 1785-1954. Bangi. UKM.

Shamsul Amri Baharuddin. 2008. Modul Hubungan Etnik. Shah Alam. Pusat Penerbitan Universiti  (UPENA) UITM


http://id.wikipedia.org/wiki/Timor_Leste.