Kehadirannya tidak disedari......













Sunday, April 14, 2013


     MENGENALI  KONSEP PILIHAN RAYA   

Halimunanman.net




   LATAR BELAKANG


Malaysia telah mewarisi sistem Raja Berperlembagaan (constitutional monarchy) sejak mencapai kemerdekaan pada tahun 1957.  Salah satu ciri utama sistem ini ialah pihak pemerintah harus dibentuk berasaskan pemilihan yang dibuat sendiri oleh rakyat.  Lantaran itu, sebagai sebuah negara yang mengamalkan sistem demokrasi dalam proses pemilihan pucuk pimpinan dan pemerintahan, Artikel 114 Perlembagaan Persekutuan telah menetapkan agar diadakan pilihan raya setiap Lima tahun sekali.  Justeru itu, dengan kata-kata lain, rakyat diberi mandat melalui proses pembuangan undi untuk menentukan pimpinan negara.  Sehubungan dengan itu, menurut Ghazali Mayudin ( 2009 ), oleh kerana  demokrasi itu sendiri asalnya bermaksud “ pemerintahan oleh rakyat ”, maka pilihan raya merupakan amalan yang tidak dapat dielakkan  di dalam sebuah negara yang mendakwa mengamalkan sistem demokrasi .  Melalui pilihan raya rakyat berpeluang menyatakan pilihan mereka di kalangan calon atau parti politik yang bertanding.  Selain daripada itu, ia juga memberi peluang kepada rakyat untuk menggantikan pemimpin atau parti lain yang dianggap lebih sesuai. 

Lazimnya, parti-parti politik akan bertanding bagi merebut seberapa banyak yang mungkin kerusi di Parlimen dan Dewan Undangan Negeri (DUN).  Pemilihan adalah berdasarkan kepada kemenangan melalui kiraan undi terbanyak atau majoriti mudah yang dicapai oleh individu-individu yang telah dicalonkan oleh parti-parti politik untuk bertanding dalam pilihan raya umum dan negeri.  Pemilihan parti politik pemerintah di peringkat Persekutuan adalah ditentukan melalui kemenangan dua per tiga daripada jumlah kerusi Parlimen atau kemenangan dua per tiga daripada jumlah kerusi DUN di peringkat negeri oleh sesebuah parti politik.  Kemenangan dua pertiga daripada kerusi-kerusi yang dipertandingkan akan melayakkan sesebuah parti politik itu membentuk kerajaan sama ada di peringkat pusat atau negeri.  Parti politik yang memperoleh majoriti dua pertiga kerusi akan memerintah bagi tempoh selama lima tahun sehinggalah pilihan raya umum berikutnya diadakan. 


                   KONSEP PILIHAN RAYA


Menurut laman web http://m.s..wikipedia.org/wiki/Pilihan_raya, pilihan raya adalah satu proses demokrasi yang menggunakan undi untuk memilih calon yang sesuai sebagai mewakili rakyat di parlimen.  Laman web ini turut menjelaskan bahawa ia merupakan suatu mekanisme demokrasi untuk memilih calon yang sesuai bagi memenuhi jawatan-jawatan penggubal undang-undang, eksekutif, perundangan dan kerajaan tempatan.  Sehubungan dengan itu, untuk memenuhi tuntutan sistem demokrasi, sesebuah kerajaan dipilih melalui pilihan raya.  Melalui pilihan raya ini, rakyat diberi hak untuk memilih kerajaan yang diingini.  Justeru, ini bermakna sesebuah kerajaan yang dipilih akan memerintah mengikut kehendak rakyat yang memilihnya.  Dalam sesuatu pilihan raya, terdapat dua objek yang terlibat iaitu orang yang dipilih dan kumpulan pemilih.  Menurut A. Rashid (1994), ia berkaitan dengan politik untuk memilih orang atau orang-orang yang akan mewakili kepentingan pemilih-pemilih dalam hal yang terletak di bawah bidang kuasa organisasi di mana orang atau orang-orang berkenaan dipilih untuk bertugas. 

Justeru itu, orang atau orang-orang yang akan mendapat jumlah undi terbanyak bakal terpilih mewakili kawasannya menjadi ahli parlimen bagi peringkat persekutuan atau ahli Dewan Undangan Negeri bagi peringkat negeri.  Memandangkan sesebuah kerajaan demokrasi menggunakan pilihan raya untuk menentukan kuasa pemerintah, maka amat wajar dan penting ia diakan secara sistematik dan telus.  Pilihan raya yang tidak telus dan mengandungi perkara-perkara yang tidak diingini serupalah seperti memperolehi pemerintahan dengan cara menipu dan tidak menyenangkan hati rakyat (Mohd Afandi Salleh, Mohamed Mustafa Ishak, Wan Ab Rahman Khudzri Wan Abdullah 2007).  Keadaan ini sudah pasti akan mengundang situasi yang tidak tenteram, timbul perbalahan dan pemberontakan di kalangan rakyat.  Sehubungan dengan itu, Salleh Abas (1997) telah menggariskan beberapa unsur untuk menjadikan pilihan raya itu bersih dan bebas.  Antaranya ialah :-



  •  Pilihan raya itu hendaklah dianjurkan oleh satu badan yang jujur  dan boleh   dipercayai oleh rakyat;
  •  Undang-undang pilihan raya itu mestilah berasaskan keadilan dan mencegah perkara yang tidak elok;
  • Segala pertelingkahan tentang pilihan raya mestilah diselesaikan dengan segera oleh mahkamah khas.




Untuk itu, beberapa undang-undang telah diwujudkan demi memastikan perjalanan sesuatu pilihan raya itu lancar dan para pengundi dapat keluar menjalankan tanggung jawab masing-masing tanpa rasa takut serta gentar.  Antara undang-undang tersebut ialah Akta Polis 1962, Akta Hasutan 1970, Akta Rahsia Rasmi 1972, Akta Keselamatan Dalam Negeri 1960 dan sebagainya.  Walaupun terdapat kritikan mendakwa undang-undang tersebut telah disalahgunakan oleh parti memerintah untuk mengekalkan kuasa, namun apa yang jelas ia merupakan satu langkah untuk menjadikan pilihan raya yang diadakan itu selaras dengan tuntutan demokrasi. 

Dalam sistem kerajaan demokrasi akan mengamalkan konsep pilihan raya bagi membentuk sesuatu kerajaan yang baru. Jarak masa di antara satu pilihan raya adalah berbeza di antara sebuah negara dengan yang lain. Bagi Malaysia, Britain dan India pilihan raya dewan perundangan hendaklah diadakan setiap Lima tahun sekali, walaupun dewan boleh dibubarkan dan pilihan raya diadakan lebih awal daripada itu.  Mekanisme pilihan raya juga diwujudkan bagi mengekalkan corak pemerintahan demokrasi. Melalui proses ini, kerajaan demokrasi dapat dibentuk. Demokrasi yang merujuk kepada konsep majoriti dan sokongan rakyat dapat membuktikan bahawa Malaysia menggunakan proses pilihan raya sebagai mekanisme yang dapat mengekalkan corak pemerintahan demokrasi berparlimen.

Melalui proses pilihan raya ini, parti-parti politik akan terbentuk bagi bertanding dalam pilihan raya. Parti-parti politik yang membawa ucapan manifesto masing-masing akan cuba mempengaruhi rakyat melalui kempen pilihan raya yang dijalankan bagi mendapat sokongan daripada rakyat untuk mengundinya ketika di hari pengundian. Wakil yang bertanding dalam pilihan raya akan cuba mempengaruhi rakyat untuk mendapat sokongan. Dengan ini, rakyat dapat menilai bakal-bakal wakil yang dipilih untuk mewakili mereka bagi menyampaikan hasrat mereka di dewan Parlimen kelak. Dalam proses pilihan raya, calon akan menggunakan ‘janji-janji manis’ atau lebih dikenali dengan manifesto bagi menpengaruhi rakyat. Rakyat akan terpengaruh dengan manifesto yang disampaikan oleh calon-calon yang bertanding dan ini akan memudahkan calon yang bertanding untuk meraih sokongan daripada rakyat.

Proses pemilihan pilihan raya dikatakan sebagai mekanisme bagi mengekalkan corak pemerintahan demokrasi berparlimen kerana konsep ini dapat mengelakan daripada berlakunya amalan pemilikan kuasa sepenuhnya oleh sesetengah pihak atau lebih dikenali dengan "autoriti". Hal ini kerana apabila proses plihan raya dijalankan, para pengundi dapat menentukan calon yang ingin diundi dan dapat mengelakkan daripada manipulasi kuasa berlaku serta dapat mengekalkan konsep demokrasi itu sendiri. Oleh itu, sekiranya pilihan raya diwujudkan, konsep demokrasi dapat diwujudkan kerana mengikut konsep ini, rakyat akan memilih calon-calon yang bertanding mengikut parti politik bagi membentuk kerajaan. Parti politik yang mendapat sokongan rakyat 2/3 akan membentuk kerajaan dan bertindak sebagai badan kerajaan serta merupakan anggota penyokong manakala parti politik yang tidak berjaya mendapat sokongan rakyat 2/3 akan bertindak sebagai anggota pembangkang. Justeru kewujudan  penyokong dan pembangkang, sebarang pemanipulasian kuasa dapat dielakkan oleh pihak yang tidak bertanggungjawab. Fungsi pembangkang adalah untuk mengelakkan pihak kerajaan menyalahgunakan kuasa dalam bidang pentadbiran dan dapat mengelakkan daripada berlakunya sebarang penyelewengan kewangan negara.


KESIMPULAN


Jelasnya, proses pilihan raya merupakan mekanisme yang diwujudkan bagi mengekalkan corak pemerintahan demokrasi kerana konsep ini memerlukan sokongan daripada rakyat bagi membentuk kerajaan demokrasi. Kerajaan demokrasi pula merujuk kepada konsep tiada badan yang memerintah atau bertindak sebagai satu kuasa penuh dalam pentadbiran atau dapat dijelaskan dengan adanya kewujudan kerajaan yang bertindak sebagai anggota penyokong, dan pembangkang yang berfungsi sebagai anggota pembangkang yang bertindak untuk memastikan kerajaan tidak melakukan penyelewengan dalam pentadbiran.



SENARAI RUJUKAN

  

Ahmad Atory Hussain. 2001. Penghantar Pentadbiran Awam Paradigma Baru. Kuala Lumpur. Utusan Publicatioans.

A.Rashid.1994. Perjalanan Pilihan raya. Kuala Lumpur. Berita Publishing

Prof. Madya Ghazali Mayudi, Prof. Madya Saliha Hassan, Dr. Junaidi. 2009. Penghantar Sains Politik. Bangi. Pusat Kembangan Pendidikan UKM

Mohd Affendi Salleh, Mohamad Mustafa Ishak, Wan Ab Rahman Khudzri Wan Abdullah. 2007. Perlembagaan Malaysia. Sintok. PACE UUM.

Tun Mohd Salleh Abbas. 1997. Prinsip Perlembagaan dan Pemerintahan Di Malaysia. Kuala Lumpur. Dewan Bahasa dan Pustaka



No comments:

Post a Comment